Hogyan kerüljük el a munkahelyi kiégést?

Hogyan kerüljük el a munkahelyi kiégést?

Bármilyen munkát is végzünk, a munkahelyi stressz szinte mindenkit érint. Bizonyos esetekben ez kiégéshez vezethet, ezért az ilyen helyzetek megelőzése rendkívül fontos. A munkahelyi kiégés tünetei olyan esetekben mutatkozhatnak meg, ha például gyakran unatkozunk munkánk során és úgy érezzük, hogy csak „sodródunk” munkahelyünkön. Ha úgy gondoljuk, hogy az elvégzett munkánk nem túl értékes és nem érzünk motivációt, elhivatottságot, akkor máris megtapasztalhatjuk a munkahelyi kiégés egyik tipikus esetét.

Mit tegyünk a munkahelyi kiégés elkerülése érdekében?

Tűzzünk ki célokat karrierünkben! „Elég motivációt érzünk munkánkhoz?” „Elégedettek vagyunk fizetésünkkel?” „Van előrelépési lehetőség a cégen belül?” Ha ezen kérdések valamelyikére nemleges a válaszunk, nézzünk körül, hogy más cégeknél milyen lehetőségek vannak. „Mik a hosszú távú céljaink karrierünkben?”

Amennyiben ezen kérdéseket letisztázzuk önmagunkban és célirányosan tervezzük meg karrierünket, úgy a munkahelyi kiégés veszélye is csökkenhet.

Keressünk munkahelyen kívüli elfoglaltságokat!


Szakítsunk időt hobbinkra bármi legyen is az. A sportolás például egy kiváló lehetőség, de más kreatív elfoglaltságok is kiváló ellenszerek lehetnek a kiégés ellen.

Figyeljünk egészségünkre!

A rendszeres testmozgás, a megfelelő táplálkozás és a pihenés nagyon fontos egészségünk megőrzéséhez. Időnként látogassunk el háziorvosunkhoz is általános orvosi vizsgálatra.

Alkalmazzunk stressz csökkentő technikákat!

Figyeljük meg, hogy mik a stressz kiváltó okai életünkben. Ezek lehetnek munkahelyi tényezők, de eredhetnek egyéb forrásokból is. Vessük papírra, hogy mit érzünk és, hogy milyen problémákkal küzdünk. Meglátjuk, ez sokat segíthet a jövőbeli stresszhelyzetek elkerülésében, illetve kezelésében. Egy nehéz nap után hallgassunk zenét, olvassunk egy könyvet, kapcsolódjunk ki egy kicsit.

Amennyiben, a munkahelyi stressz mindennapos és semmit sem tudunk tenni ellene, akkor nagyon veszélyes lehet. Fontos, hogy még időben felismerjük az erre utaló jeleket és különböző stressz csökkentő technikákat alkalmazzunk. Életünk sokkal fontosabb annál, minthogy állandó jellegű munkahelyi stressznek legyen kitéve, ezért figyeljünk a stresszhelyzetet okozó ingerekre, így megelőzhetjük a későbbi komolyabb problémák kialakulását.